En Älg...0



En älg kan vara bra till mycket. Eller hur? Jag menar.. Först går den runt i skogen och leker skogens konung. Sen är jägarna ute och försöker finna rätt på dem, så de äntligen ska få sig lite mat hem till familjen eller sälja till dem som inte jagar själv.. Som oss t.ex.. :-) Eller ja, min pappa jagar. Men han jagar inte så mycket numer så han kan föda alla me kött. Så vi få glatt köpa och grejja själva numer.. Vilket förstås är grejjen med det hela. Nu har vi ju våra egna familjer och då ska man ju sköta dem själva såklart!! :-)

I alla fall.. I måndags va jag upp ti skogarna. Hämtade upp en älg som säkerligen har gått runtomkring där vi har stugan. Där har den säkert mumsat på en hel del skog o mark. Sen vart den offer för just oss.. Hahaha..
Sen på måndagseftermiddagen så åkte jag me en halv älg o besökte min pappa. Han hjälpte och vägledde mig till hur vi skulle göra.. Styckade upp älgen i olika stekar, mums!! Å sen så fick jag med mig en låda som skulle bli grytbitar o köttfärs o en påse som benen lades i.. Kung tyckte ja.. Nu ska ja va husmoderlig tänkte jag!! Såå, hem o fortsatte.. Jag o M satt på varsin sida av köksbordet och delade upp. Grytbitar i en bytta och det som skulle bli köttfärs i en annan. Härligt kvällsgöra!!
Och dagen igår så malde jag köttfärs.. Tänk er.. Jag malde min EGEN köttfärs här hemma.. Såå Fantastiskt!! :-) Och sedan paketerade vi grytbitarna i olika påsar och frös in. Jaa, de gjorde vi ju självklart med alla stekar som blev också!!
Sen så blev det att ta tag i benen igårkväll.. Pjuuh.. Anders, m:s pappa, var här o va barnvakt åt våra små eftersom vi skulle på Föräldramöte på skolan. Så han kokade benen och vägledde oss i hur vi sen skulle göra. Sagt o gjort, igårkväll silade vi buljongen och nu kokar jag ännu mer ben.. De luktar liiiite märkligt, men de är ju så det är.. :-) Komma bli finfiiin buljong detta som man kan använda till såser, grytor och annat mumsigt framöver!!

Idag ska jag alltså också dona.. Idag ska jag ta av köttet som suttit kvar på benen efter styckningen och just nu kokar jag de sista benen som vi hade sparat..
Sen ska de bli dillkött av dessa köttbitar som fanns kvar.. Mumsigt va?! Mmm...

Så tänk vad mycket man kan göra med en halv älg.. Visst, man kan ta ur märgben och fixa o trixa mer me sånt. Men just för oss är de väääldig överkurs.. De tycker jag t.o.m. att de är när man kokar ben och gör sin egen buljong. MEN, vi va nyfikna o testa för en gångs skull o när jag endå bara är hemma så kan man ju de..

Kvarnen som jag använde att mala köttfärsen med ha vi fått av svärfar..Anders.. Tänk vad han kan ha saker.. Såå himla bra!! Han är hjälpsam på alla sätt o vis han så ojoj..
Så numer så bor det en Hushållsassistent hemma hos oss. Den heter Bosch och jag komma absolut använda den till mycket!! Inte minst ti o mala köttfärs o baka bröd i den. :-)

När jag igår malde köttet så tänkte jag hela tiden att jösses.. Det finns ju absolut inte en chans att komma närmare Ekologiskt än detta. Man lixom gör allting själv och dessutom så har älgen gått på hyggen och berg precis där stugan ligger. Visst e de väl fantastiskt?!?!

Nu har i alla fall denna älg gjort så vi har fått våran frys ganska full. Jaa, åtminstone så vi klarar oss ett bra tag framöver. Förra året köpte vi ungefär hälften av vad vi fått idag. Men då var det endast en "lott" vi köpte, å de kan även innebära att man köpt "grisen i säcken" eller hur man ska uttrycka de. Man vet lixom inte vad man får. Å sen kan de också va delar från olika älgar osv..

På eftermiddan igår så hämtade jag Linus o Amilia från skolan, de lekte och hade skoj medans jag kockade för glatta livet.. Å självklart blev de Älgfärsbiffar!! Såklart!! :-)
Ungarna åt som aldrig förr å de gjorde ju inte direkt saken sämre.. Finns ju absolut ingen bättre mat.. Mums!!

Nu ska ja försöka få lite mer saker gjorda här hemma.. Å inte att glömma.. Köttet från benen skulle ju tas hand om.. :-) Hehe..
Men tänkte bju på ett par bilder sen gårdagen.. Linnéa blev så tröttis på o höra köttkvarnen så hon drog filten över huvet hon o somnade mitt upp i alltihop.. I Lekgymmet lixom!! Hehe..
Gullungen!!

Hej o hå!!


/Mariana

Postat den 2012-09-12 i Allmänt | Trackbacks ()


Kommentera inlägget här:

Namn:

Kom ihåg mig?

E-postadress:



URL/Bloggadress:



Kommentar:



Senaste posterna

Arkiv

Länkar